Rolstoelvaardigheid in het speciaal onderwijs
Het Wheelchair Skills Team geeft sinds 2013 trainingen aan kinderen in het speciaal onderwijs (SO en VSO). Het gaat hier om een besloten trainingsprogramma, genaamd Roll4kids, dat in samenwerking met HandicapNL is opgezet. Tijdens de trainingen leren de kinderen hoe ze hun rolstoel kunnen besturen, maar daarnaast worden ook de ouders en therapeuten actief bij de training betrokken. Tevens wordt er onder trainingstijd eenmalig een ouderbijeenkomst georganiseerd door CP Nederland en SBH Nederland (voorheen BOSK).
Wat is de rol van therapeuten?
We willen het belang van goede rolstoelvaardigheid hoger op de agenda krijgen in de (kinder)revalidatiewereld, en zien het als onze taak om de kennis die wij in de afgelopen jaren hebben opgedaan, te delen met professionals. Therapeuten van de kinderrevalidatie, docenten lichamelijke opvoeding en/of bewegingsagogen van de school worden daarom ook nauw betrokken bij de lessen.
Wat is de rol van de ouders?
Wij verwachten dat ouders tijdens de trainingen aanwezig zijn en betrekken hen ook bij het assisteren. Ouders spelen een belangrijke rol in het succes van een training. Zo is thuis oefenen noodzakelijk en de ondersteuning en coaching van de ouders is hierbij – zeker in het begin – onmisbaar. Tijdens de training krijgen daarom niet alleen de kinderen tips, maar ook de ouders.
Hoe ziet de ouderbijeenkomst eruit?
De ouderbijeenkomst wordt geleid door de vader of moeder van een oud-deelnemer van de training. Tijdens het gesprek komen allerlei thema’s rondom het opvoeden van een kind met een beperking aan bod. De bijeenkomst wordt tijdens één van de vier lessen ingepland.
Kunnen wij een parcours bemachtigen?
Jazeker! Sterker nog, iedere school die wij bezoeken ontvangt na afloop van de training een volledig parcours, zodat de therapeuten kunnen blijven oefenen met de kinderen.